See artikkel ilmus esmakordselt 9/2014 Tehnikamaailmas.
Vanale Raadi lennuväljale Tartus ehitatakse hetkel
grandioosset Eesti Rahva Muuseumi. Sellest paar kilomeetrit edasi sõites peidab
end võsa ja metsa vahel näiliselt mahajäetud endise lennuvälja abihoonetes
Eesti üks ainulaadsemaid ettevõtteid – Võidusõidutehnika OÜ – mis toodab
autosid nimega Estfield. Seega võib öelda, et ka Eestil on olemas oma
autotööstus (mis sest, et eriti väikeses mastaabis).
Veidi meeldetuletuseks - Estfield on oma olemuselt ja
välimuselt sarnane 1957. aastal projekteeritud Lotus 7-ga. Võidusõidutehnika OÜ
omanik ja juht Valter Teppan puutus seesuguste autodega esmakordselt kokku
1999. aastal Inglismaal kui tema poeg Indrek Teppan õppis ühes sealses
võidusõidukoolis. Teemast huvitatuna otsis Valter üles Ron Championi, kes on
kirjutanud raamatu “Build Your Own
Sports Car for As Little As £250” (“Kuidas ehitada ainult 250 naela eest ise
sportauto”). Võidusõidutehnika OÜ on juba üheksakümnendate algusest saadik
tegelenud kartide varuosade ja tarvikute tootmisega ning teinud allhankena erinevaid
metallitöid, seega oli ettevõttes olemas vajalikud vahendid ja ka oskajad
töötajad – Inglismaalt naases Valter juba innustatuna ise Lotus 7 sarnaseid
autosid ehitama.
13 aastat ajalugu
Esimest prototüüpi näidati avalikkusele 2001. aastal Motorexil.
Automargi nimi on tuletatud tema Inglismaa kaksikvennast – Westfieldilt
kaotati esitäht ning saadigi väga eestimaise kõlaga bränd.
Võidusõidutehnika
toodab Estfieldi raame, kerepaneele, mitmeid muid väiksemaid detaile ning
kohandab muud vajaminevad osad olemasolevatelt sõiduautodelt. Näiteks esi- ja
tagasild on võetud Ladalt (uus või kasutatud), šarniirid on Fordi või Lada
omad, (modifitseeritud) pedaaliboks samuti meie idanaabritelt. Estfieldi saab osta
väga erineva komplekteerituse tasemega: kõige soodsam kit maksab 1200 € ja
sisaldab endas sassiid ja värvimata kerepaneele. Edasi tuleb veel kaks rohkem
komplektset kitivalikut, aga kõige kindlam on lasta auto Valter Teppani käe all
otsast lõpuni valmi ehitada, siis ei teki muret, et näiteks mõni detail ei
vasta Euroopa Liidu nõuetele ja autot ei saa ARKis arvele võtta. Intervjuu
hetkel oligi garaažis üks Läti kodaniku poolt ostetud Estfield, mida omanik ise
kokku pani ja ehitas. Mingil hetkel sai tal nõu otsa ja auto transporditi
Raadile tagasi. Nüüd on lisaks muudele pisitöödele vaja turvavöödele uus,
korrektne kinnitus paigaldada.
Mis ja milleks?
Mis on erilist autos, millel pole ei katust, uksi, teist istmerida
ega pagasiruumi ja mille tootmises kasutatakse Lada rohkem kui 40 aastat tagasi
välja töötatud tehnilisi lahendusi? Vastus sellele on väga lihtne – Estfield
kaalub (vastavalt kasutatavale mootorile ja muudele osadele) vahemikus 400-600
kg, ta raskuskese on võrreldes tavaautodega palju madalamal ja kaalujaotus on
kõigil Estifeldidel ligilähedane ideaalsele 50%-50% jaotusele. Võrdluseks: 400
kg kanti kaaluvad suured matkamootorrattad, tavaline pereauto kaalub ~1500 kg.
Tänu oma kergele kaalule on Estfield kergesti juhtiav ja väga hea kiirendusega
ning ei vaja selleks ilmtingimata ülemäära võimsat (ja seetõttu ka kallist)
mootorit. “Estifeld on väga hea õpetaja – temaga saab teha väga piiripealseid
liigutusi. Auto andestab paljud pisivead ja laseb vigasid kergesti
korrigeerida. Ja kurvid saab ikka väga kiiresti läbitud,” kiidab Teppan oma
kätetööd.
 |
See väike tuuleklaas saab tuule suunamisega palju paremini hakkama kui tavapärane tuuleklaas, juhil on mugav sõita nii 50 kui ka 100 km/h.
|
2014. aastaks on
kokku toodetud 106 Estfieldi raami (unikaalne isetehtud auto kood märgitakse
auto raamile), mõned neist ootavad veel lõplikku valmimist. “Umbes 100 autot
oleme valmis teinud, pea kõik on tänavalegaalsed ja ka arvele võetud. Estfielde
leiab väga palju Rootsist, Eestist, Lätist, aga ka Saksamaalt,” sõnab Valter
Teppan. Rootsi on muuhulgas saadetud ka 12 raami, mis on kohandatud Chevrolet’
V8 mootorile. 13 tootmisaasta jooksul on seega valminud keskmiselt 8 Estfieldi
aastas. Ostuhuvi on kogu perioodi ajal olemas olnud klientidel – kui
algusaastatel müüdi autosid edukatele Eesti ettevõtjatele, siis 2000. aastatel
tõusis märgatavalt eksport Rootsi. Viimase ajal on jälle mitmed autod läinud
Eestisse. „Kalevipoegadele,“ nendib Valter Teppan, viidates meestele, kes
käivad tööl meist edukamates naaberriikides. „Oleme kaalunud ka
väikeseeriatootmist, kus kogused oleks praegusega võrreldes märksa suuremad,
aga see plaan jäi katki. Praegu valmib auto käsitööna – klient valib ise
mootori, käigukasti, istmed ja kõik muu, mis ei sisaldu stardikomplektis.
Väikeseeriatootmises peaks olema üks konkreetne mootor ja käigukast, mille me
kõigile autodele peale paneme. Otsisimegi endale sobivat mootorit ja peaaegu
juba tellisime ära kaks konteineritäit Mitsubishi 2-liitriseid Evo mootoreid,
aga siis tuli masu peale, vaba raha jäi vähemaks ja sinna ta jäi,“ meenutab
Teppan. Lähitulevikus väikeseeriatootmist plaanis ei ole, tehakse ikka
rätsepatööd, et iga kliendi soovidele vastu tulla. Aina enam ostetakse autosid
just võidu sõitmiseks ja tasemete erinevuse tõttu on klientide soovid väga
erinevad.
 |
Seistes kõrvuti tavaautoga, on hästinäha Võidusõidutehnika OÜ toodangu hoopis väiksem olemus (ja seetõttu ka kergem kaal!) ning madal raskuskese – Estfield lõpeb umbes kõrgusel, kus teistel autodel alles algab tuuleklaas.
|
Estfield vs Westfield
Üks Estfield on viidud ka Inglismaale Sylverstone’i ringrajale. „Inglismaa koostööpartneriga oli
koostööplaan – hakata Estfielde Inglismaale eksportima. Meie kvaliteet
võrreldes sealsete väiketootjatega on märgatavalt parem ja seda osatakse seal
ka hinnata. Koostöö Inglismaal tipnes sellega, et üks hiinlaste delegatsioon
otsis oma driftikooli jaoks Lotus 7 tüüpi autosid ja tegid testsõite mitme
kandidaadiga, näiteks Estfieldiga, millel oli Žiguli 1,3-liitrine mootor ning
inglaste Westfieldi ja Caterhamiga. Sõiduomaduste ja hinna poolest oli nende
silmis kõige parem muidugi Estfield. Hiinlased tahtsid Võidusõidutehnikale
tellimuse sisse anda - esimesel kuul 20 autot, teisel 30 autot ja nii edasi.
Paraku võtab paarikümne auto tootmine Teppani meeskonnal aga aasta aega,
seetõttu tuli suurest tellimusest ära öelda. Testauto asub endiselt Inglismaal.
Naaberriikides on
Ron Championi juhiste järgi ehitatud autosid üsna palju liikvel ja korraldatakse
ka spetsiaalset võidusõidusarja. Sari oli plaanis ka Eestisse tuua, et siinsed
Estfieldid omavahel (ja naaberriikide konkurentidega) mõõtu saaks võtta, aga
kuna Estfield erineb Ron Championi mudelist nii mõõtude kui ka muude
parameetrite poolest, siis ametlikus sarjas need osaleda ei saa.
 |
Naabrist parem – Valter on kindel, et tema toodetud autod on kvaliteedilt ja sõiduomadustelt paremad kui naaberriikide ja ka mitmete Inglismaa tootjate analoogid.
|
Mida tulevik toob?
Lähitulevik Estfieldile
väga suurt innovatsiooni kaasa ei too. „Elektrimootoriga Estfield on juba
olemas, see pole midagi uut,“ on Teppan uhke. Lada töökindlaid detaile
kasutatakse ka edaspidi, väikeseeriatootmisega tegelema hakata ei plaanita.
Samas on mitmeid plaane, kuidas autot edasi arendada ja mugavamaks teha. Näiteks
on töös praegu kinnise keretüübi väljatöötamine. Lisaks plaanitakse luua ka „hardtop“ katus lahtistele Estfieldidele
paigaldamiseks. Seega laieneb nii mudelivalik kui ka lisavarustuse nimekiri.
Klientide suure huvi tõttu keskendutakse tulevikus aina rohkem
tänavasõidu-Estfieldidest sportautode tootmisele erinevate võidusõidusarjade
tarvis. Valter Teppani sõnul on see auto väga hästi täiustatav: „Kliendid
tulevad pidevalt tagasi ja räägivad, et tahaks nüüd rohkem võimsust ja siis
veel paremaid pidureid, jäigemat vedrustust. Ja järgmisel hooajal tulevad
uuesti ja tahavad veelgi sportlikumaks timmida. Tegevust jagub.“
Sildid: auto